Projekt MAP IV přinesl do škol nové programy i moderní přístupy

28.11.2025
Malá technická univerzita v MŠ Lednice
Malá technická univerzita v MŠ Lednice

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV se blíží ke svému závěru, a tak je čas pro krátké bilancování. Za více než dva roky realizace přinesl do škol v regionu desítky nových vzdělávacích programů. Do aktivit se zapojilo přes dvě tisícovky dětí a žáků, téměř tři stovky pedagogických pracovníků a naprostá většina mateřských a základních škol z celého Břeclavska. Během projektu se uskutečnilo 79 programů určených přímo dětem a žákům a 30 aktivit pro pedagogy, pedagogické asistenty a vedení škol. Osm akcí pak bylo určeno široké veřejnosti.

Zájem škol o aktivity v průběhu času rostl a na základě toho se postupně rozšiřovala také naše nabídka, zejména projektových dnů, které školám nabízejí praktické a zážitkové formy výuky. V posledních měsících se jednalo především o sérii workshopů nazývaných "Malá technická univerzita", při nichž si děti mateřských škol vyzkoušely roli stavitelů či architektů. Mezi nejžádanější témata v mateřských školách patřila nadále robotika. Děti se s ní seznamovaly prostřednictvím "Hravých workshopů s roboty Blue-Bot". Mezi základními školami byl značný zájem o projektové dny "Etické dílny", jejichž smyslem je posílit mezi žáky týmovou spolupráci, komunikaci i vzájemný respekt.

Oborové setkání ředitelů ZŠ a MŠ s OSPOD a PPP
Oborové setkání ředitelů ZŠ a MŠ s OSPOD a PPP

Výrazně pozitivní dopady měla také spolupráce s partnerskými organizacemi. V Městské knihovně Břeclav byl na podzim letošního roku spuštěn zájmový kroužek 3D tisku, který navázal na dřívější kurzy robotiky. Umožnil dětem i učitelům pracovat s moderními technologiemi a získat základní zkušenosti s digitální výrobou. Ve Středisku volného času Duhovka proběhla série školení na inovativní témata: od využití meteostanic ve výuce přírodovědných předmětů, přes práci s micro:bitem v robotice až po zapojení stolních rolových her do matematiky v 1. třídě. Pedagogové si ze seminářů odnášeli nejen nové nápady, ale také vybavení, které mohou okamžitě využít v hodinách.

Ohlasy škol potvrzují, že nové programy přispívají nejen k rozvoji znalostí, ale i k vyšší motivaci žáků. Výborným příkladem je využití meteostanic, které dětem umožňují sledovat reálná data o počasí a pracovat s nimi při výuce. Podobně se osvědčila i práce s micro:bity, kde žáci kombinují jednoduché programování s praktickými projekty.

Velký přínos měl také prostor pro sdílení zkušeností mezi vedením škol. Setkání ředitelů se zástupci OSPOD a pedagogicko-psychologické poradny nabídlo možnost řešit konkrétní situace z praxe i koordinovat podporu pro žáky, což školy hodnotily jako velmi užitečné.

MAP V nabídne méně financí, ale nové příležitosti

Projekt MAP IV tak potvrdil, že kombinace moderních metod, spolupráce organizací a cílené podpory pedagogů posiluje kvalitu výuky v celém regionu. Aktuálně se připravuje navazující projekt MAP V, který bude na úspěšných aktivitách dále stavět, přinese však rovněž nové příležitosti, např. v tématu zdravého školního stravování. Vzhledem k charakteru dotační výzvy však již bohužel nebude možné zachovat tak bohatý rozsah aktivit, na jaký jsme byli zvyklí doposud. Přesto bude i nadále naší klíčovou snahou maximálně podpořit řešení aktuálních problémů regionálního školství.